Crossfit – jak i gdzie ćwiczyć?

Ponieważ moda na zdrowy styl życia utrzymuje się w Polsce już od kilku lat w związku z tym, co jakiś czas przybywają do nas z zachodu nowe formy aktywności fizycznej, które spotykają się u nas z aprobatą lub dezaprobatą. Od pewnego czasu słyszymy gdzieniegdzie o crossficie, czy jednak wiemy czym on tak naprawdę jest?

Od armii do korporacji

Może warto zacząć od początku. Trening crossfit to połączenie treningu siłowego i kondycyjnego, który ma na celu rozwój siły i masy mięśni. Pierwszy pakiet treningowy obracował w 2001 Greg Glassman, a ponieważ przynosił on bardzo szybkie rezultaty i wyraźnie poprawiał kondycję, dość szybko jako program treningowy wdrożyła go kalifornijska policja, a później także żołnierze amerykańscy. Dlaczego jednak zainteresował on także osoby niezwiązane zawodowo z ostrym treningiem? Jak podkreślają osoby ćwiczące crossif jest on co prawda kontrowersyjny, ale uzależniający. Ćwiczyć może każdy, bez względu na kondycję wyjściową. Zestaw ćwiczeń obiecuje osiągnięcie szczupłej i muskularnej sylwetki, dlatego tak wiele osób decyduje się na ten właśnie trening. Dodatkowo crossfit zapewnia ciągłe pokonywanie swoich ograniczeń i pobijanie rekordów, to może tłumaczyć dlatego tak często na ćwiczenia przychodzą osoby na co dzień związane ze światem korporacji – pragną one ruchu, rywalizacji i adrenaliny.

Crossfit definicja

Crossfit to trening wytrzymałościowo-siłowy, który pomaga osiągnąć nie tylko lepszą sprawność ogólną, ale także wyrzeźbić odpowiednio ciało, wzmocnić odporność i stracić zbędne kilogramy.

Gdzie ćwiczymy?

Osoby uprawiające crossfit spotykają się zazwyczaj w miescu nazwanym crossfit box, będącym dostosowaną do ćwiczeń halą, zazwyczaj o dość surowym wyglądzie, który przypominać ma garaż, w którym autor ćwiczeń crossfitowych wymyślił cały pakiet szkoleń, Surowe wnętrze ma być także alternatywą dla kolorowych siłowni i klubów fitness, ma sprawić, że ćwiczący skupią się tylko na sobie i własnym ciele, a nie na pięknej dekoracji. Codzienny trening wymyślany przez trenera, czyli tak zwany „Workout of the Day” to zazwyczaj pakiet 20 minutowych intensywnych zadań poprzedzonych kilkuminutową rozgrzewką. Crossfit walczy z nudą, zestawy ćwiczeń się nie powtarzają, ponieważ ćwiczący mają do wyboru cały wachlarz zadań do wyboru – przysiady ze sztangą, podnoszenie podnośników, pompki, skakanka. Ćwiczy się około 1-2 minut, następnie zaczyna się kolejne ćwiczenie. Oczywiście crossfit można trenować nie tylko na sali, ale także poza nią, np. biegając, pływając, jeżdżąc na rowerze, rolkach, trenując brzuszki.

Nie tylko ćwiczenia

Ponieważ ćwiczenia crossfitowe należą do niezwykle wyczerpujących (w pozytywnym tego słowa znaczeniu), w crossfit boxach rodzą się prawdziwe przyjaźnie. Ćwiczący nie tylko ze sobą konkurują, ale także chętnie wymieniają się doświadczeniami. Często z ćwiczeniami łączy się także rozpoczęcie specjalnej diety paleo, która tak jak ćwiczenia bazuje na prostocie wykonania. Dieta paleo zakłada powrót do natury – jemy to, co nasi przodkowie – mięso, warzywa, owoce, ryby, naturalne tłuszce i oleje, rezygnujemy z żywności przetworzonej. W ten sposób stajemy się zdrowymi i wysportowanymi osobami ze zgraną paczką znajomych.